ESG – et godt strategisk værktøj

25. april 2025 | ESG, Kommunikation, Marketing, Strategi

Hvordan kommunikerer I mest effektivt jeres ESG-strategi ud og bruger den i hverdagen?

Allerede nu er ESG udskældt hos mange. Årsagerne er mange, og den årsag, der vægter tungest er, at det er lovgivning fra EU, og det er uhåndgribeligt og uoverskueligt for mange, når man hører om ESG både 1., 2. og 3. gang. Desuden står de fleste virksomheder også i en travl hverdag, hvor alle godt ved, at en ESG-rapport utvivlsomt kræver flere ressourcer og flere specialiseret ressourcer i enten fastansættelser eller konsulentarbejde.

MEN! På trods af dette, kan man som virksomhed også beslutte sig at anskue ESG-arbejdet fra en lidt anden vinkel, der rent faktisk kan øge værdien på virksomheden, øge omsætningen og få større markedsandele over tid.

ESG er nemlig et yderst effektivt strategiværktøj til at sikre udvikling, høj grad af innovation, tiltrækning af kvalificerede arbejdskraft og sikre, at virksomheden også er “holdbar” om 5, 10 og 15 år.

Sådan kan ESG bruges strategisk:

I 2024 vælger BEEL Gulve A/S at gå i gang med et frivilligt ESG-regnskabet. De beslutter, at der skal skabes en baseline – altså et her-og-nu overblik over klimaregnskabet pr. dags dato. Derefter begynder dataindsamlingen til at kunne lave et klimaregnskab i samarbejde med en civilingeniør.

Civilingeniøren står for at lede virksomhedens igennem dataindsamling, og han eller hun sørger derefter for udarbejdelsen af en klimarapport. (Dette kan også varetages af virksomheden selv, hvis man fx har ingeniører ansat).

Efterfølgende deles resultatet med de relevante medarbejdere fx en produktionsleder, projektleder, HR-ansvarlig sætte fokus på 3 områder i BEEL Gulve A/S, som skal bruges i den frivillige ESG-rapportering:

  1. De vil arbejde på at få færre reklamationer, og derved skærer ned på ressourcer som materialer, transport og tabt indtjening ud fra klimarapportens nedslagspunkter. (E)
  2. De vil gerne nedbringe antallet af arbejdsskader yderligere. (S)
  3. De vil gerne have flere kvinder på ledelsesgangen. (G)

Fra 2024 til 2025 har BEEL Gulve A/S’ produktionsleder arbejdet med optimering og reduktionsstrategi i samarbejde med deres projektledere for at sikre færre reklamationer. Det er lykkes at få hul igennem på denne problemstillingen, og reklamationerne er nu faldet med 4 % fra 2024 til 2025.

Sideløbende har værkførerne og produktionslederen udarbejdet nye retningslinjer for medarbejderne på gulvet for at øge sikkerheden og skære ned på arbejdsulykkerne. Dette har udmøntet sig i en mindre intern kampagne, hvor medarbejderne selv har været med til at pege på forbedringsforslag. Forslagene er blevet visualiseret via opsigtsvækkende illustrationer, der løbende skifter placering, så illustrationer ikke blot “forsvinder” i medarbejdernes bevidsthed. I forbindelse med morgenbriefing for de timelønnede er der desuden indført 15 minutters samtale om, hvordan sikkerheden øges yderligere hver måned. Over de næste 12 måneder arbejder virksomheden fortsat med disse tiltag for at kunne konkludere, om det nedbringer arbejdsskader over en længere periode.

Den HR-ansvarlige har sideløbende arbejdet med intern rekruttering til ledelsesgangen. Denne indsats har båret frugt. En kvinde i start 30’erne er meget interesseret i at blive økonomidirektør i virksomheden, og der er nu iværksat en række tiltag for at sikre, at hun får de rette kompetencer med sig ind i jobbet.

Herefter kan ESG-rapporten fra 2025 laves, og nye mål for 2026 og i årene frem defineres ud fra den baseline, der blev udarbejdet sammen med civilingeniøren tilbage i 2024 – og dermed bliver ESG yderst relevant som et strategisk værktøj, der kan bruges meget aktivt af virksomheden til at dokumentere og kommunikere deres mange gode tiltag ud til medarbejderne og omverdenen.

Involver medarbejderne og fortæl omverden om jeres ESG-arbejde

Hvordan kan man som virksomhed gøre for, at ESG-målene og den store bagvedliggende indsats ikke forbliver skjult på ledelsesgangen og derved ikke kommer ud og leve, hvor indsatsen og strategien virkelig kan give værdi?

Nedenfor gennemgår vi 3 tilgange, som kan hjælpe dig med at styrke virksomhedens kommunikation både internt blandt medarbejderne og eksternt mod offentligheden og kunderne.

  • Interaktion med medarbejderne
    For at sikre den bredest mulige forankring i medarbejderstaben, kan disse kommunikationsbegreber benyttes i hverdagen.
  • Visualisér jeres ESG-strategi
    Gør brug af symbolske ikoner, flotte og tiltalende illustrationer og informative korte videoer for at gøre medarbejderne opmærksomme på virksomhedens ESG-planer. Overvej at ændre placeringen af disse visuelle elementer med jævne mellemrum, så de fortsat fanger opmærksomhed.
  • Gør viden tilgængelig
    Bryd kompleks information ned i letfordøjelige dele, som medarbejderne nemt kan tilgå, f.eks. gennem en mobilapp. I kan med fordel også lave små instruktionsvideoer, der demonstrerer ændrede arbejdsprocesser, så I er sikrer på, at medarbejderne har den relevante viden til rådighed for at udføre arbejdet ud fra nye retningslinjer.
    I kan med fordel sørge for, at informationen er digital og lettilgængelig, så A4 ark ikke blot bliver krøllet sammen eller ødelagte indenfor et par dage – og derefter glemt.
  • Stimulér medarbejdernes involvering
    Ofte oplever vi, at en vaneændring opnås bedst, når den anføres af en hel medarbejdergruppe eller en dedikeret undergruppe. Opret gerne en specialiseret gruppe, der koncentrerer sig om den grønne mission. Denne gruppes primære rolle vil være at inspirere og vejlede kolleger.

Inspiration til intern kommunikation

Se dette eksempel på et nyhedsbrev fra et bæredygtigt team, hvor en kerne af medarbejdere aktivt deler resultater og fremskridt fra den seneste måned med resten af virksomheden.

nyhedsbrev, eksempel på intern kommunikation, ESG, hvad er ESG, sådan kommunikerer du din ESG strategi ud

Del jeres ESG-rejse med omverdenen – ekstern kommunikation

Uanset om din virksomhed er i gang – eller skal til at i gang – med dele eller hele ESG-strategien, så kan vi kun opfordre jer til at dele ud undervejs til resten af omverdenen.

Her har vi fundet på 3 eksempler, der både giver en aktiv og gennemsigtig kommunikation.

  • Historieforællingen om ESG
    Eksemplet her tager udgangspunkt i, at en virksomhed har skåret 25 % af vandforbruget i løbet af det seneste år. Det kan give stor gevinst i forhold til branding værdi, hvis I samler erfaringer, forklarer processen og de udfordringer, I har oplevet undervejs – og selvfølgelig det endelige resultat i en dybdegående artikel.Saml gerne billeder, videoer, medarbejdercitater og diagrammer sammen og brug som indhold i artiklen for at give læseren en bedre og mere inddragende oplevelse.
  • Transparens i rapporteringen
    Den klassiske PDF-rapport på hjemmesiden kan skiftes ud med en interaktiv sektion på jeres hjemmeside, hvor de besøgende kan dykke ned i detaljerne af jeres ESG-strategi. Gennem et klikbart interfase kan de få præsenteret diagrammer, grafer, billedmaterialer og meget andet, der illustrerer hele jeres bæredygtighedsindsats.En sådan løsning kan skræddersyes til jeres budget og behov, da der findes en lang række forskellige løsningsmuligheder indenfor dette område.
  • Engagering på sociale medier
    På LinkedIn og andre sociale medier kan I dele reportager fra hverdagens grønne arbejde. Det kan fx være videoer, hvor direktøren diskuterer virksomhedens ESG-mål for det næste år. I kan også dele “behind the scenes” opslag og stories, hvor I viser jeres grønne initiativer fra hverdagen frem.Det sidste eksempel er at lave et opslag med fx tekst, link til artikel samt et billede eller en video, hvor I fortæller om, hvordan et samarbejde mellem jer og en kunde/leverandør er blevet til og har resulteret i nye og grønnere løsninger.Du kan se et eksempel på et LinkedIn opslag nedenfor.

nyhedsbrev, eksempel på intern kommunikation, ESG, hvad er ESG, sådan kommunikerer du din ESG strategi ud, kommunikation af ESG på linkedin

Gør ESG-arbejdet til jeres styrke

Selvom ESG-strategien og det tilhørende arbejde kan virke uoverskueligt ved første øjekast, repræsenterer det en stor strategisk mulighed for at styrke din virksomheds innovationsevne, evnen til at tjene penge, muligheden for at fastholde og tiltrække de rette medarbejdere og være med til at skabe et bedre klima.

Ønsker du at få sparring og hjælp til at navigere i hele ESG-arbejdet, står vi klar til at rådgive og hjælpe din virksomhed godt på vej sammen med en række tætte samarbejdspartnere indenfor ingeniør- og ledelsesfaget.

Læs også dette indlæg om, hvad Scope 1, 2 og 3 betyder

Skal vi finde løsningen sammen til jeres virksomhed?

 

Hos Think Next kombinerer vi strategi, struktur og teknik i løsninger, der giver jer mere ud af det, I allerede gør godt.
Vi arbejder tæt sammen med jer hele vejen – og bygger digitale platforme, der gør det nemt at kommunikere klart og handle effektivt.

Vil I have en samarbejdspartner, der forstår både jeres faglighed og jeres hverdag?
Så ræk endelig ud til os – vi ved, hvordan man får tingene til at fungere i praksis.