Kort introduktion til ESG

5. maj 2025 | ESG

Hvad er ESG, hvem skal lave ESG-rapporteringen, og hvordan skal vi som virksomheder forholde os til det?

ESG har for alvor sat sit præg i mange danske virksomheders hverdag – ikke alle, men den grønne dagsorden fylder mere og mere. Både i forbrugernes bevidsthed og i forhold til den lovgivning, der kommer fra EU.

Inden du læser videre og måske får fornemmelsen af, at ESG er ganske komplekst og et punkt, man aldrig kommer i mål med, så vil vi gerne understrege, at langt de fleste virksomheder endnu ikke skal lave en fuld ESG-rapport. Men man kan som mindre virksomhed vælge at starte ud med at arbejde med dele af ESG-strategien, og det kommer vi også meget mere ind på i denne artikel.

Inden vi kommer så langt, sætter vi først fokus på en række andre områder indenfor ESG, for hvad er ESG, hvem skal lave ESG-rapporteringen, og hvordan skal vi som virksomheder forholde os til det?

Hvad er ESG?

ESG står for Environmental, Social and Governance – tre nøgleområder, der udgør fundamentet for en helhedsorienteret tilgang til bæredygtighed og ansvarlighed.

Environmental

Det miljømæssige ansvar udgør den første grundsten i ESG. Det er her, hvor du som virksomhed, kan indsamle data om jeres mijøpåvirkning og år efter år vise, hvordan I bliver bedre til at mindske fx CO2-udledningen, skifte materialer ud til mere klimavenlige løsninger, mindske jeres udledning på transport eller andre områder, som I vælger at arbejde med.

I ‘E’ kigger man som virksomhed på fx:

  • CO2-aftryk
  • valg af bæredygtige materialer med forskellige typer af certificeringer
  • affaldshåndtering og minimering af affald
  • Energiforbrug
  • Vandforbrug
  • Forurening
  • Produktets levetid
  • Transport
  • Lokal miljøpåvirkning

Udover den miljømæssige påvirkning er der også to andre vigtige parametre i ESG rapportering. Bæredygtighed er nemlig også social bæredygtighed og fokus på en holdbar vækst og organisation i virksomheden.

Nu kaster vi os over ‘S’.

Social

På den sociale front kan ESG være med til at gøre din virksomhed til endnu bedre arbejdsplads ved at gøre alle jeres handlinger mere synlige for jeres medarbejdere og samtidig finde frem til de områder, der kan give jeres medarbejdere endnu mere glæde i hverdagen, øget fokus på sikkerhed, øge den almene sundhed og sikre højest mulige diversitet. Det sociale perspektiv kan også benyttes til at afdække styrker og svagheder i måden, hvorpå din virksomhed navigerer og opretholder sine relationer. Dette kan fx dække over leverandører, kunder samt lokale – og globale samfundstiltag.

Under ‘S’ kan jeres virksomhed dykke ned i fx:

  • Arbejdsforhold såsom antallet af fuldtids- deltids- og timeansatte samt funktionæransatte samt fleksjobbere, praktikanter, elevpladser mv.
  • Medarbejdernes generelle velvære og trivsel
  • Arbejdsskader og nedbringelse heraf
  • Målinger af medarbejdernes trivsel
  • Ansvarlighed i forhold til ligeløn mellem kønnene
  • Videre- og efteruddannelse af medarbejdere
  • Opkvalificering af medarbejdere
  • Diversitet blandt medarbejderne og på ledelsesgangen
  • Bidrag og arbejde med lokale foreninger
  • Arbejdsforhold i andre lande

Listen er ikke udtømmende, men dette kan være områder, det giver mening for din virksomhed at arbejde videre med.

Nu tager vi hul på den sidste del – ‘G’ for Goverance.

Governance

Når vi har fokus på bæredygtighed ind i hverdagen, så er det nemt for de fleste af os at blive fanget ind i de umiddelbare synlige aspekter som fx mindre CO2, miljørigtige materialer og ligeløn. Men en virksomheds bæredygtighed ligger ligeså meget forankret i ledelsesstrukturen, og måden hvorpå beslutninger bliver taget.

Dette leder os til ‘G’ i ESG. Governance indbefatter fx etisk korrekte beslutninger, gennemsigtighed og at vi driver virksomhedens ud fra en række ansvarlige og retfærdige værdier i tråd med vores virksomheders overordnede mål.

For at gøre ‘G’ lidt mere konrket, har vi samlet en række eksempler, som jeres virksomhed kan vælge at fokusere på i jeres fremtidige arbejde:

  • Virksomhedens struktur og bestyrelsen – herunder diversitet i køn, alder, etnicitet mv. i bestyrelseslokalet
  • Anvendt regnskabspraksis
  • Fokus på åbenhed og gennemsigtighed for omverden
  • Antallet af uafhængige bestyrelsesmedlemmer, der ikke er involveret direkte i virksomhedens drift
  • Risikostyring og procesbeskrivelse for “hvad-hvis-nu”-scenarier
  • Whistleblowerordninger
  • Udarbejdelse og implementering af etiske retningslinjer for virksomhedens personale og bestyrelse
  • Aktive aktionærrelationer
  • Gennemsigtighed og rapportering

Hvem skal lave ESG-rapportering?

ESG-rapportering er som førnævnt ikke et krav for alle virksomheder. Herunder kan du se, hvem der er omfattet af lovgivningen nu eller bliver omfattet af EU-lovgivningen indenfor de kommende år:

  • Fra den 1. januar 2024 tiltrådte det første krav for store, børsnoterede selskaber
  • I 2025 skal virksomheder i regnskabsklasse D og C også rapportere på ESG
  • I 2026 skal børsnoterede SMV’er også lave ESG-regnskaer.

De store virksomheders leverandører skal i de kommende par år gøre sig klar til at rapportere ESG for at kunne levere den relevante data til de store virksomheders ESG-regnskaber. Hvis man står som mindre virksomhed og gerne vil levere til de større virksomheder, vil det være et krav for overhovedet at komme i betragtning til opgaven, da de store virksomheder ellers ikke kan levere en retvisende ESG-rapport.

Skal man lave hele ESG-regnskabet eller blot dele af det?

Hvis du ikke er omfattet af de overnævnte regnskabsklasser eller er børsnoteret, så skal du i princippet ikke lave ESG-rapporten endnu, men grundet den kommende lovgivning, kan det være en god idé at være på forkant.

Derved kan I starte ud med at arbejde med enkelte punkter som fx at få et CO2-regnskab lavet, kigget ind i, hvad der skal arbejdes med i forhold til ‘S’ og ‘G’ eller få skabt et overblik over, hvilke indsatsområder I vil fokusere på de kommende år.

Hjælp til ESG-rapporteringen?

Har I brug for hjælp til at komme i gang med jeres ESG-rapportering – eller ønsker I sparring på, hvordan I kan gøre indsatsen konkret, relevant og brugbar i jeres forretning? Så tag endelig fat i os. Vi hjælper gerne med alt fra struktur og strategi til indsamling af data og formidling af jeres arbejde.

Læs også dette indlæg om at kommunikere jeres arbejde med ESG

Skal vi finde løsningen sammen til jeres virksomhed?

 

Hos Think Next kombinerer vi strategi, struktur og teknik i løsninger, der giver jer mere ud af det, I allerede gør godt.
Vi arbejder tæt sammen med jer hele vejen – og bygger digitale platforme, der gør det nemt at kommunikere klart og handle effektivt.

Vil I have en samarbejdspartner, der forstår både jeres faglighed og jeres hverdag?
Så ræk endelig ud til os – vi ved, hvordan man får tingene til at fungere i praksis.