Annoncering på Facebook, Instagram og Messenger

Dyk ned i vores guide om Metas platforme her

Artiklen er skrevet den 5. maj 2020 og løbende opdateret. Senest opdateret den 17. september 2023

I takt med at organisk indhold bliver mindre og mindre synligt i Facebook og Instagrams brugeres feed, er der sket en stor stigning i betalt annoncering på de to kanaler. Og ikke uden grund.

De to kanaler er ubetinget de største kanaler herhjemmeside, og langt de fleste danskere har en profil på Facebook. 84 % af os har nemlig en profil på Facebook. Dog skal det tilføjes, at langt de fleste unge ikke bruger Facebook i hverdagen. De bruger i stedet Instagram, Snapchat og Tiktok, men de har en profil på Facebook for at benytte platformen Messenger til at kommunikere på, 

Instagram vokser også hvert år, og i første halvdel af 2023 havde 56 % af os en Instagram profil. Du kan se, hvor mange af os, der bruger de 7 mest populære sociale medier i bunden af artiklen.

Hvordan får en virksomhed succes med ads på Facebook og Instagram?

I bund og grund handler det om at bruge Metas platforme til det, som der giver mening ind i din kundes rejse. Hvis du sælger bukser til B2C, kan du med fordel ligge fokus på at øge konverteringen og skabe direkte salg med en række annoncer på de to sociale medier.

Sælger du derimod større høj risikokøb – måske set ud fra et økonomisk og et mentalt synspunkt – så kan du skabe et stort kendskab til dine produkter eller services. Et højrisikikøb kan fx være køb af en dyr genstand såsom en robotplæneklipper, en dyr lampe eller hjælp til vægttab, coaching mv.

Men for at få det fulde potentiale ud af hver krone, du ligger hos Meta, vil det fx være oplagt at køre annoncering på Google ved siden af, så du dukker op, når din kunde søger på dit produkt, og det dykker vi mere ned i her:

Fra kendskab til konvertering

Mens Metas platforme er utrolig gode til at øge brandkendskabet, skabe nysgerrighed og øge engagement, er det ligeså vigtigt at huske på, at annonceringen ofte har til formål at sælge et produkt eller en service. Som brand er det ikke nok blot at være synlig og interagere med potentielle kunder på sociale medieplatforme; det handler i lige så høj grad om at konvertere denne opmærksomhed til faktiske salg. 

Og det er lige nøjagtig her, de fleste virksomheder ikke får bygget den rette kunderejse og annonceringsstrategi på forhånd – og det afføder frustration og irration over, at “digital annoncering bare ikke virker…..”

Her kan Google Ads spille en  vigtig rolle i din kundes rejse mod at konvertere til en kunde.

Forestil dig et scenario, hvor en potentiel kunde ser din annonce på Instagram, bliver nysgerrig og beslutter sig for at søge mere information om dit produkt på Google. Hvis dit brand ikke er synligt i søgemaskinens resultater gennem effektiv Google-annoncering, kan du risikere, at kunden køber det samme produkt fra en konkurrent eller bliver præsenteret for et lignende produkt eller service, som de i stedet bestiller.

At sprede din online annonceringsstrategi ud over flere kanaler sikrer, at du er til stede på hvert trin af kundens beslutningsproces. Det er ikke kun vigtigt at tænde gnisten af interesse på Metas platforme, men også at tage det næste skridt og være klar til at konvertere denne interesse til køb, især når potentielle kunder søger aktivt efter dine produkter eller tjenester. Ved at sikre synlighed på tværs af forskellige digitale medier kan brands forbedre deres chancer for ikke kun at nå ud til deres målgruppe, men også øge konverteringen betydeligt.

Mange større brands har lavet dette setup med stor succes, men mange virksomheder mangler stadig at annoncere målrettet og lægge annonceringsbudgettet ud på flere platforme, så du har gode muligheder for hurtigt at se resultater, når du går i gang med denne del.

Hent vores guide til den gode annonce på Meta 

Her kan du hente vores guide til, hvordan du kommer i gang med annoncering på en eller flere af Meats platforme. Der er en række overvejelser, du med fordel kan lave på forhånd, hvor du kan benytte denne guide.

Vær opmærksom på, at det ikke kun er en annonce, der kommer til at give mere salg i din virksomhed, som der er beskrevet ovenover.

Brug derfor guiden til at indsamle viden om, hvordan du kommer i gang med den enkelte annonce. 

1. Find frem til formålet med din kampagne

Inden du går i gang med at oprette din kampagne, er det vigtigt at du gør op med dig selv, hvad formålet med annoncen er. Facebook adskiller mellem følgende målsætninger for en kampagne:

  • Kendskab – Din annonce vil blive vist til personer, som er mest tilbøjelig til at lægge mærke til dit brand.
  • Rækkevidde – Annoncen vil nå ud til det maksimale antal personer som er defineret i målgruppen.
  • Trafik – Få størst mulig trafik ind til din hjemmeside/webshop, app eller Messenger.
  • Interaktion – Benyttes bl.a til at få flere følgere til din Facebook side, eller til at opnå mere interaktion (likes, kommentarer og delinger) på dine opslag.
  • Videovisninger – Ram de personer som er mest tilbøjelige til at vise interesse i dine videoer.
  • Leadgenerering – Opret en formular der udfyldes på Facebook, så brugeren ikke behøver forlade platformen. Bruges ofte til tilmelding af nyhedsbrev.
  • Beskeder – Få målgruppen til at kontakte dig i en Messenger-samtale.
  • Konverteringer – Opnå flere konverteringer, uanset om det omhandler køb, leads eller andre typer af  konverteringer.
  • Salg fra katalog – Promover relevante produkter gennem et katalog.
  • Forretningsbesøg – Bruges oftest af virksomheder, der har forretninger flere steder i landet.

2. Definér din målgruppe i annoncesættet

Du har frie hænder til selv at vælge, hvilken målgruppe du ønsker at ramme med din markedsføring. Således øger du også chancerne for at ramme de personer, der kunne have interesse for det, du tilbyder. Et eksempel kunne være, at din virksomhed sælger børnetøj. Her vil det være oplagt at fokusere på, at nå ud til forældre og bedsteforældre.

Ligeledes bestemmer du, hvor mange forskellige målgrupper, du ønsker at oprette. Ved opsætning af mere end én målgruppe, er det vigtigt at lave målgrupperne således, at de ikke overlapper hinanden. Sker dette, vil dine annoncesæt konkurrerer mod hinanden for at opnå de bedste resultater, og det ønsker vi ikke. Ydermere, bør de tre forskellige målgruppetyper have hver sin kampagne, da Facebook udvælger det annoncesæt, der præsterer bedst – også kaldt CBO (Capaign Budget Optimization). Det betyder, at vælger man at have én kampagne med både en gemt målgruppe og en brugerdefineret målgruppe, vil Facebook putte flest penge i den brugerdefineret målgruppe, da resultaterne oftest er bedst her.

Det er muligt at vælge din målgruppe ud fra forskellige kriterier.

  • Alder
  • Køn
  • Interesser, adfærd og demografi
  • Lande og byer
  • Sprog
  • Forbindelser

Der findes tre målgruppe typer:

Brugerdefineret målgrupper

Her vælger du at fokusere på personer, der tidligere har vist interesse for din virksomhed – altså fokusere på deres adfærd, såsom Facebook interaktioner og websitetrafik. Den brugerdefinerede målgruppe benyttes som retargeting, og det er her, du har gode muligheder for at tjene gode penge.

Kopimålgrupper

Denne målgruppe fungerer som en kopi af en af dine eksisterende målgrupper. Det vil sige, at Facebook finder frem til personer, der minder om den eksisterende målgruppe. Et eksempel kunne være at fortælle Facebook, at du ønsker at finde frem til personer, der minder om de personer der allerede har foretaget et køb på din webshop og/eller har besøgt din hjemmeside.

Gemte målgrupper

Hvis du oplever en målgruppe, der responderer godt – eller dårligt – på dine annoncer, kan du gemme denne målgruppe, så du ikke hver gang skal klikke alle interesser, alder mv. af forfra. Du kan vælge, at en annonce skal vises til en gemt målgruppe. Du kan også vælge, at en annonce fx ikke skal vises til en målgruppe, der har købt af dig i forvejen, eller som historisk set ikke er særlig interesseret i at købe produkt X men derimod produkt Y. 

 

3. OPRET ANNONCEN MED DET ØNSKEDE ANNONCEINDHOLD

Annonceindholdet er det indhold som Facebook brugeren ser i sit nyhedsfeed. Du vælger selv hvilken annoncetype, du ønsker at lave. Det er ofte en god idé at teste flere forskellige annoncetyper, for at undersøge præcis, hvilken type der fungerer for din målgruppe.

Annonceformatet afhænger oftest af din valgte målsætning.

Der findes følgende annonceformater:

  • Video: Er den type annonceformat der oftest fungerer bedst, da bevægelse er med til at skabe et godt blikfang. Ønsker du selv at gøre dig denne erfaring, kan du splitteste billede og video op mod hinanden, for derved at analysere på resultaterne.
  • Billede: Et billede i rigtig god kvalitet kan også performe godt, så længe den er iøjefaldende. Du kan også vælge at lave dine billeder om til en video ved brug af diverse redigeringsprogrammer eller Facebooks integrerede video-værktøj.
  • Karrusel: Kan vise op til 10 billeder/videoer i én annonce, og kan alle indeholde forskellige links eller samme link. Dette format er godt, hvis du ønsker at fremvise flere produkter/ydelser på samme tid. Derudover er det et godt format, hvis du ønsker at lave en retagetingkampagne med fokus på relaterede produkter.
  • Lynoplevelse: Fungerer som fuldskærmsoplevelse, når den åbnes på mobilen, og kan dermed bringe liv til din virksomhed og produkter. Dette format kan bruges i alle annonceformater.
  • Samling: Indeholder et coverbillede eller covervideo, og indeholder mere end ét produkt/ydelse. Så snart brugeren interagerer med annoncen fungerer formatet som en lynoplevelse.

Så snart du har valgt dit format, handler det om at indsætte relevant annoncetekst og links. I annonceteksten handler det om at tale til brugeren, så de kan relatere til produktet/ydelsen.

4. Optimér dine kampagner med Facebook pixel

Data er altafgørende for at opnå de gode resultater. Pixel data giver dig mulighed for at bruge dit annoncebudget optimalt. Facebook Pixel er en lille kode, som indsættes på din hjemmeside/webshop. Pixelen tracker brugerens adfærd, når de ser annoncen og klikker ind på websiden. Gennem disse data,  kan du altså optimere brugervenligheden, øge konverteringsraten, og evt. se hvor i kunderejsen det går galt. Det skal dog siges, at efter IOS 14 opdateringen, er dataindsamling blevet utrolig begrænset.

Ønsker du vejledning eller hjælp til dette, er du velkommen til at kontakte os.

5. Analysér resultaterne løbende

Det er vigtigt, at du løbende kigger resultaterne igennem på en given kampagne. På den måde kan du optimere budgettet, slukke for annoncesæt der ikke giver det ønskede resultat, optimere på landingssiden, genoverveje produktpriser og meget andet.

Når du analyserer på annonceresultaterne, kan det være relevant at kigge nærmere på CPC (Cost per click – som er gennemsnitsprisen for hvert klik), CTR (Click though rate – som er procentdelen der har foretaget et klik), ROAS (return on ad spend). Herudover er det en væsentlig faktor, at dykke ned i demografi for den enkelte kampagne, og derved undersøge om det er mænd eller kvinder, samt hvilken aldersgruppe, der giver de bedste resultater. Når det er sagt, er det igen vigtigt at nævne, at grundet IOS 14 opdateringen og at Facebook Analytics udgår, er det utrolig svært at analysere 100% på de resultater som dine annoncer leverer.

Det er vigtigt at pointere, at Facebook ikke tillader dig, at indsætte hvilken som helst tekst og video/billede. Det handler om at overholde Facebooks politikker, hvilken er noget du som virksomhed bør sætte dig ind i, for på den måde at undgå, at dine annoncer bliver lukket ned. Se mere her.

Hos Think Next tilbyder vi forskellige annonceringsløsninger til en lang række virksomheder med udgangspunkt i en gennemarbejdet strategi, der passer til jeres målsætning, produkt og målgruppe – så har du brug for hjælp til at komme i gang, er du mere end velkommen til at kontakte os ved at klikke på nedenstående knap.

Hvilke sociale medier bruger danskerne?

Hvilke medier bruger danskerne i deres hverdag?

Facebook er stadig en sikker vinder. TikTok vinder ind, og danskerne er stadig vilde med reels på Instagram og sende snaps til hinanden i hverdagen.

1. Facebook – 84 % af danskerne bruger Facebook i hverdagen

2. Instagram – 56 % af os bruger Instagram

3. Snapchat – 45 % af danskerne sender snaps afsted med jævne mellemrum

4. LinkedIn – 44 % af danskerne bruger LinkedIN

5. Pinterest – 21 % af danskerne bruger Pinterest

6. Tiktok – 19 % af os bruger TikTok – primært de yngre

7. X (tidligere Twitter) – 13 % af os bruger Tiktok.

Du kan læse hele statistikken hos Danmarks Statistik her.

Jane Vennersdorf

Connect hellere end gerne med mig på LinkedIn ?