Influencer marketing – vælg det rette setup til jeres brand

Ofte når vi skal købe et produkt eller en serviceydelse, så spørger vi andre til råds. Vi er lige forbi vores mor, en veninde, kollegaen eller måske en tur forbi trustpilot for at høre, om produktet er godkendt af andre. Vi stoler nemlig meget på andres erfaringer og anbefalinger af produktet.

Enhver virksomhed bag et brand eller et produkt kan fortælle nok så mange gange, hvor fantastisk det er. Det har bare ikke den samme effekt på os, som når nogle vi har tillid til, siger det til os.

Og som virksomhed kan det tage rigtig mange år at opbygge en tillid mellem forbrugerne og brandet. I købsprocessen er social proof et af de vigtigste elementer.

Her kan man som virksomhed for eksempel gøre brug af influencere i sin markedsføring. Så i stedet for selv at fortælle om sit produkt eller brand, får man får influencere til det.

Hvad er influencer markedsføring for en størrelse?

En influencer er en person, som på den ene eller anden måde har stor indflydelse på de mennesker, der følger personen på de sociale medier. Det kan være kendte personer eller personer med mange følgere på for eksempel Youtube, Instagram eller en personlig blog.

Hvis følgerne har stor tillid til influenceren og samtidig kan identificere sig med personen, kan det have en yderst positiv effekt på salget af produktet, som influenceren reklamerer for.

Tilliden og troværdigheden er meget vigtig, da forbrugeren har mistet tilliden til annoncer og reklamer, da vi konstant bliver eksponeret for det. Så når en influencer, de ser op til, anbefaler et produkt eller et brand, så ses det som et kvalitetsstempel. Influenceren har opbygget en tillid til følgerne over lang tid ved at være autentisk og sårbar, og det er dét, du som virksomhed betaler for.

Typer af influencers

Der findes forskellige typer influencere alt efter hvor mange følgere, de har:

Nano influencers

‘Nano influencers’, også kaldet ‘mini influencers ‘, har mellem 1000 – 5000 følgere. Disse er helt almindelige mennesker, der har fået følgere på grund af en niche, som for eksempel DIY, vægttab og så videre. Disse er for eksempel gode at bruge, hvis du har et mindre budget eller har en helt specifik niche. Fordelen ved ‘nano influencers ‘ er, at der ofte er en meget høj grad af interaktion fra følgerne, da det er nemt at identificere sig med personen.

Micro influencers

‘Micro influencers‘ har mellem 5000 – 20.000 følgere og er også almindelige mennesker, der har opnået succes ved at være gode til at dele indhold omkring for eksempel rejser, mode, mad eller lignende. Micro influencere har også en høj grad af troværdighed og er nemme at relatere sig selv til. Disse er gode at bruge som sine brandambassadører, da deres meget engagerede følgere både kan se dem som for eksempel en veninde, men også har respekt for og tillid til det de siger.

Ulempen ved de små influencere er, at de ikke har en kæmpe følgerskare, de kan eksponere dit brand eller produkt for. Men derimod så er fordelen at deres følgere er loyale og superengagerede og giver hellere end gerne altid både likes og kommentar til den nyeste post. Og da de mindre influencere har en stor troværdighed vil det være positivt, hvis de siger god for til dit brand.

Macro influencers

‘Macro influencers‘ har over 20.000 følgere og er lidt mere kendte end os almindelige mennesker. Influencere i denne størrelse er meget populære blandt virksomheder, da de har en stor følgerskare, der er loyale mod dem. Disse influencere lever ofte udelukkende af at være influencer, så prisen er også en del højere. Det kan som brand være meget vigtigt at vælge den eller de rigtige influencere, da man gerne vil have dem, som passer godt til ens brand, og hvor værdierne stemmer overens.

Mega influencers

‘Mega influencers’ er en helt anden liga, de har nemlig over 100.000 følgere, og er ofte stjerner som skuespillere, modeller, reality stjerner og lignende. Ofte koster disse influencere bare rigtig mange penge og stiller også krav tilbage, men igen så bliver dit brand også eksponeret for virkelig mange mennesker.

Er det så noget for mit brand?

Ja helt bestemt! Influencere er meget populære, og der er en grund til at denne form for markedsføring bliver større og større hele tiden.

Influencere er at finde på alle sociale medier, så det handler bare om at finde den eller de influencere, der passer til dit brand, og hvor der er en stor engagement-rate og troværdighed blandt følgerne.

Det kræver en del research for at finde frem til de rette, og du skal være helt klar over hvilken form for strategi, du ønsker at bruge, og hvad du ønsker at opnå med det.

I dag findes der store bureauer, hvor de sørger for samarbejdet mellem din virksomhed og influenceren, så alt kører glat. Hvis du vælger at satse på influencer marketing så hav først og fremmest fokus på at øge kendskabsgraden for dit brand eller produkt.

Se det som en langvarig investering, hvor du skaber brandambassadører og når ud til en bred målgruppe, så skal salgene nok komme.

Jane Vennersdorf

Connect hellere end gerne med mig på LinkedIn

Kontakt os

Udfyld gerne kontaktformularen eller giv os et ring på tlf. +45 2237 6647 eller send en mail på info@thinknext.dk